Vuoden 2020 kesäkuussa julkaistiin Microsoft Windowsille ensimmäisen persoonan ammuntapeli nimeltään Valorant. Peli ei vielä siihen aikaan ollut kovin suosittu, sillä se julkaistiin ainakin aluksi pelattavaksi vain PC-laitteilla. Peli on siitä huolimatta kerännyt suosiota e-urheilijoiden ja vapaa-ajan pelaajien keskuudessa. Taistelupelit, joita pelataan monipelinä, ovatkin e-urheilun suosituimmasta päästä. Tässä artikkelissa käydään läpi Valorant-pelin perusteita sekä sen menestystarinaa.
Valorant-pelin perusteet
Valorant-pelissä pelaa vastakkain kaksi viiden hengen joukkuetta ja pelin perusidea on samankaltainen esimerkiksi CS: GO -pelin kanssa; toisen joukkueen tehtävä on virittää pommi (Spike) ja toinen joukkue pyrkii estämään tämän. Kiinnostavan pelistä tekee kuitenkin se, että 12 pelikierroksen jälkeen joukkueet vaihtavat puolia, jolloin kumpikin joukkue pääsee käyttämään vahvuuksiaan sekä hyökkäyksessä että puolustuksessa. Voittajajoukkue on se, joka voittaa yhteensä 13 kierrosta.
Valorant-pelin hahmot eivät ole myöskään aivan tavallisia, vaan jokainen pelaaja voi valita itselleen agentin, jolla on omia erikoiskykyjä. Lisäksi hahmolleen voi ostaa taisteluvälineitä, kuten panssareita, aseita ja uusia erikoiskykyjä pelikierroksien alussa. Maksuvälineenä toimivat krediitit, joita pystyy keräämään pelin aikana. Pelaajan on siis oltava strateginen sen suhteen, millaisen hahmon valitsee ja millaiset varusteet kannattaa ostaa juuri sille agentille.
Valorantissa voi myös valita eri pelikenttiä ympäri maailmaa, mikä luo vaihtelua peliin. Pelaajat voivat siis itse päättää, toimiiko pelipaikkana hylätty aasialainen luostari vai historiallinen laivan hylky.
Pelin visuaaliset ominaisuudet ja äänimaailma
Valorant-pelin visuaaliset piirteet on suunniteltu modernilla ja tyylikkäällä tavalla. Pelikentissä on kiinnostavia ja hienoja yksityiskohtia, jotka tekevät Valorantista enemmän kuin taistelupelin. Eri peliympäristöjen kautta voi kokea pelaavansa eri puolilla maailmaa historiallisissa paikoissa.
Lisäksi pelin hahmojen ulkonäköä voi luonnollisesti muuttaa itse makunsa mukaan, mikäli sillä on merkitystä. Oman hahmon luomisessa voi ja kuulukin siis olla luova, sillä hahmon erikoiskyvyt voi valita pelin alussa itse ja lisäksi kykyjä voi ostaa myöhemmin lisää krediiteillä. Näin jokaisella pelaajalla tulee olemaan yhdistelmien tuloksena täysin oma uniikki pelihahmo.
Nykypäivän peleissä on tärkeää, että pelin visuaaliset ominaisuudet sopivat hyvin yhteen sen äänimaailman kanssa. Valorant-peliä varten on luotu useita musiikinpätkiä, jotka luovat pelille ominaisen tunnelman. Pelin tunnusmusiikki on taistelumusiikkia, jota kuunnellessa voi jo kuvitella taistelun tapahtuvan mielessään. Musiikin tarkoitus on tuoda pelaajat paremmin sisälle peliympäristöön ja taisteluun.
Mikä Valorant-pelissä kiehtoo?
Tavallaan voisi ajatella, että Valorant on parempi versio CS: GO -pelistä, sillä molemmat pelit ovat 5v5-pelejä, joissa toinen joukkue virittää pommeja ja vastapuoli yrittää estää tämän. Valorant on kuitenkin peliympäristöiltään ja pelihahmoiltaan erilainen, mikä luo vaihtelua muuten tavalliseen taistelupeliin. Pelaajia todennäköisesti kiehtoo se, että he pystyvät olemaan luovia pelihahmojensa sekä pelikentän valinnan suhteen. On hyvä, ettei Valorant eroa perinteisistä taistelupeleistä kuitenkaan liikaa, sillä muuten pelistä saattaa herkästi tulla liian monimutkainen.
Valorant e-urheilun pelinä
Valorant on jo yhdessä vuodessa löytänyt tiensä e-urheiluliigoihin, sillä monet e-urheilijat ovat selkeästi olleet kiinnostuneita pelistä. Myös suomalainen CS: GO -pelaaja Joona “H1BER” Parviainen pääsi ensimmäisenä suomalaisena Valorant-rankingiin, joten peli on ollut suosittu myös suomalaisten e-urheilijoiden keskuudessa. Iso osa Valorant-peliä pelaavista e-urheilijoista onkin pelannut aiemmin muita sen kaltaisia taistelupelejä. Joka tapauksessa pelistä on tullut nopeasti suosittu eSports-maailmassa.
Yhteenveto
Valorant on siis hyvin lyhyessä ajassa voittanut e-urheilijoiden ja vapaa-ajan pelaajien sydämet puolelleen, eikä se ole ihme. Peli tarjoaa perinteisen taistelupelikokemuksen, mutta toisaalta pelaajat pystyvät käyttämään omaa luovuuttaan pelihahmojen luomisessa sekä pelikentän valinnassa.