eUrheilu -pelit

Elektronisella urheilulla eli eSportsilla tarkoitetaan tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua, videopelien kilpailullista pelaamista. Tyypillisesti kilpapelit ovat tietokoneella tai pelikonsolilla pelattavia viihdepelejä, joista löytyy useita alakategorioita aihealueen mukaan. Ammattilaistason pelaajille järjestetään liigoja ja turnauksia ja usein ne ovat katsottavissa jossain suoratoistopalveluissa tai You Tubessa. Huipputason pelaajien palkkiot voivat olla miljoonia euroja ja tämän lisäksi sponsorit kustantavat heidän pelimatkansa sekä pelilaitteistonsa.

Pelien alalajit

eSports pelit jaotellaan tavallisimmin reaaliaikaisiin strategiapeleihin, ensimmäisen persoonan ammuntapeleihin, taisteluareenamoninpeleihin ja suuriin online-moninpeleihin.

Reaaliaikaiset strategiapelit

Pelissä vähintään kaksi osapuolta yrittävät voittaa pelin voittoon tekemällä ja toteuttamalla suunnitelmia vastustajan tai vastustajien päihittämiseksi. Perinteisesti tämän tyyppisiä pelit tunnetaan lautapeleinä, kuten shakki tai tammi. Tietokone- ja pelikonsolipeleissä tätä genreä edustaa esimerkiksi Age of Empires -peli ja erittäin tunnettu StarCraft II.

Ensimmäisen persoonan ammuntapelit

Tässä pelityypissä pelimaailma esitetään pelaajan näkökulmasta, jolloin se simuloi kokemusta kolmiulotteisesta ympäristöstä ja äänimaailmasta. Pelihahmolla on usein jonkinlainen ase kädessä ja pelin juoni keskittyy taisteluun. Erittäin tunnettuja ensimmäisen persoonan ammuntapelejä ovat Call of Duty, Counter Strike, Battlefield ja Doom.

Taisteluareenamoninpelit

MOBA (multiplayer online battle arena) -peleissä pelaajalla on oma joukkue, jonka kanssa hän yrittää tuhota vastajoukkueen tukikohdan. Tyypillisesti molemmissa joukkueissa on viisi yksilöllisen persoonan omaavaa pelihahmoa, joiden lisäksi tekoälyn ohjaamat tornit ja muut hahmot puolustavat omaa tukikohtaa. Suosittuja MOBA-pelejä ovat League of Legends, Dota 2 ja Heroes of Newerth.

Online -moninpelit

Online -moninpeleissä pelaajan päämääränä on kehittää omaa pelihahmoaan, suorittaa annettuja tehtäviä, hallita omaa varallisuuttaan sekä taistella muita pelaajia vastaan. Osan tehtävistä voi suorittaa yksin, osaan taas tarvitaan yhteistyötä muiden pelaajien kanssa, joten tämä pelimuoto on sosiaalista. Sosiaalisuutta lisäävät pelin ympärillä käytävä keskustelu, ryhmäseikkailut ja ylläpitäjien tai muiden pelaajien luomat juonikäänteet. Suosituin maksullinen online -moninpeli vuonna 2010 oli World of Warcraft, ilmaispeleistä suosituin on Iso-Britannialainen RuneScape.

Organisaatiot ja tapahtumat Suomessa

(Kansainvälisen elektronisen urheilun ympärillä pyörii monia merkittäviä turnauksia, liigoja ja tapahtumia)(https://www.theloadout.com/biggest-esports-games). (International Esports Federation, eli IeSF)(https://ie-sf.org/) on kansainvälinen liitto, jolla voi olla joskus tärkeä osa eSportsin ja olympialiikkeen yhdentymisessä.

Suomessa toimii vuonna 2010 perustettu (Suomen elektronisen urheilun liitto, eli SEUL)(https://seul.fi/), joka on tietokone-, konsoli- ja mobiilipelaamisen sekä muun elektronisen urheilun harraste- ja kilpailutoiminnan kansallinen liitto. Suomen elektronisen urheilun liiton pyrkimyksenä on edistää elektronisen urheilun näkyvyyttä Suomessa, yhdistää pelaajia ja seuroja sekä organisoida eri pelityylien SM-kilpailuja. Vuonna 2018 perustettiin myös ammattimaiseen eSportsin keskittyvä Suomen Kilpapelaamisen Liitto (SKL) mutta liiton toiminta on ollut ilmeisesti varsin hiljaista eikä kotisivujakaan internetistä löydy.

Suomen tunnetuimmat turnaukset

Suurimman osan eSportsin turnauksista järjestävät pelistudiot ja kaupalliset organisaatiot ja vain pienen osan järjestöt ja liitot. Suomessa tärkeimmät turnaukset ovat kaksi kertaa vuodessa järjestettävä Assembly, oululainen Vectorama, porilainen Insomnia ja turkulainen Grail Quest sekä vuonna 2015 perustetun eSportsliiga (Finnish Esports Leaguen, eli FEL) (https://fel.gg/) järjestämät turnaukset. SEULin sivuilta löytyy selkeä (tapahtumakalenteri) (https://seul.fi/events/) Suomessa järjestettäviin turnauksiin ja tapahtumiin.

Onko pelaaminen urheilua?

Vaikka pelatessa ei paljon liikuta, hiki voi tulla silti, varsinkin silloin, kun pelataan isoista palkintorahoista. Osa urheilupiireissä on sitä mieltä, että eSports ei ole oikeaa urheilua mutta kansainvälisen olympiakomitean linjauksen mukaan eSports voidaan katsoa omaksi urheilulajikseen ja niinpä se onkin ehdolla vuoden 2022 Aasian olympiakisojen mitalilajiksi. eSportsilla ei kuitenkaan ole vaadittua kattojärjestöä vaan useita kansainvälisiä järjestöjä, joten pääsy olympiakilpailuihin ei ole vielä varmaa.

Kaikki pelaaminen ei kuitenkaan ole urheilua. Urheiluksi katsotaan pelaaminen, jossa pelaajat pelaavat toisiaan ja pelin luomaa haastetta vastaan tavoitteellisesti kilpailullisessa tilanteessa. Puolustusvoimien Urheilukoulu kohtelee hakuprosessissa ja palvelusaikana e-urheilijoita kuten muidenkin lajien urheilijoita, joten elektronisen urheilun ammattilaiset ja huipulle tähtäävät voivat hakeutua palvelukseen (Puolustusvoimien Urheilukouluun)(https://seul.fi/yhteiso/puolustusvoimien-urheilukoulu/) normaalisti erikoisjoukkohaussa.

Pelaaminen harrastuksena

Digitaalinen pelaaminen harrastuksena on kasvattanut suosiotaan Suomessa. Kuka tahansa, jolla on käytössään tietotekninen pelilaite, voi aloittaa peliharrastuksen pelien ikärajojen puitteissa. Mikäli omaa pelikonetta ei ole, monet oppilaitokset ja nuorisotalot mahdollistavat tilat kilpailulliseenkin pelaamiseen.

Pääsääntöisesti peliharrastus tarjoaa viihdettä ja irtiotoa arjesta joko yksin tai yhdessä kavereiden kanssa. Harrastepelaajilla on omia joukkueita ja he saattavat harjoitella lähes päivittäin. Parhaimmassa tapauksessa pelaaminen tukee nuoren sosiaalista kehitystä, sillä peliharrastuksen myötä saattaa löytyä uusia ystäviä ja maailmankuva sekä kielitaito laajenee kun vastassa on kansainvälisiä pelaajia. Pelaamisen ympärille rakentuu omia yhteisöjä ja peliporukat vierailevat yhdessä erilaisissa pelitapahtumissa.

eSports ammattina

Ammattipelaaja ansaitsee elantonsa pelaamalla. Hän voi pelata joko osa-aikaisesti tai täyspäiväisesti jonkin yhdistyksen tai yrityksen palkkalistoilla ja osallistua tavoitteellisesti pelin kansallisiin ja (kansainvälisiin turnauksiin)(https://www.theloadout.com/biggest-esports-games). Pelaajan tasosta riippuen vuosiansiot ovat kymmenistä tuhansista jopa miljooniin euroihin koostuen pelipalkinnoista, sponsorirahoista ja kuukausipalkasta. Huippupelaajilla on myös faneja, jotka seuraavat pelaajan menestystä.

Peliala työllistää myös muita toimijoita kuin pelaajia. Tasokkaan kilpapeliturnauksen järjestäminen vaatii laadukasta mediatuotantoa, mainontaa ja markkinointia sekä suoralähetyksiä eli streameja. Turnaushenkilökuntaan kuuluu mös ammattiselostajia, analyytikoita, tulkkeja sekä teknistä ja asiakaspalveluhenkilökuntaa.

Oletko pelikunnossa?

Vaikka pelaaminen vaatii vain vähän fyysisyyttä, E-urheilijan on tärkeää noudattaa terveellisiä elämäntapoja. Riittävä monipuolinen ravinto, lepo ja liikunta auttavat pelaajaa jaksamaan ja mahdollistavat korkeamman suorituskyvyn.

Monipuolinen ravinto

Kehittyminen e-urheilijana edellyttää riittävää, monipuolista ja terveellistä ravinnonsaantia. Energiansaanti vaikuttaa suorituskykyyn ja palautumiseen, sillä esimerkiksi liian matala energiataso voi johtaa vireystilan laskemiseen, motivaation heikkenemiseen, painon vaihteluihin ja yleiseen jaksamiseen.

Lepo

Unen tarve on 7-10 tuntia yössä ja erityisesti kasvavilla nuorilla unen tarve on korostunut. Unen aikana aivot lepäävät ja latautuvat, kehossa tapahtuu ”huoltotöitä”: lihakset kasvavat, hermosto palautuu ja tapahtuu pituuskasvua, uusien taitojen oppimista, muistamista sekä vastustuskyvyn ylläpitoa. Riittävän levon seurauksena yleinen vireystila nousee samalla pelaajan suorituskyvyn kanssa.

Liikunta

Säännöllinen liikunta ehkäisee loukkaantumisia, lihaskireyksiä, virheasentoja selän, ranteen ja kyynärvarren alueella sekä edistää kehonhallintaa, koordinaatiota, reaktiokykyä ja nopeutta. Lisäksi liikunta vähentää stressiä ja auttaa nukahtamaan paremmin. Turnauskestävyyteen vaikuttaa mös hengitys- ja verenkiertoelimistön kehittäminen, jolloin hapenottokyky paranee ja verenkierto vilkastuu. Liikuntaa tulisi harrastaa vähintään kaksi tuntia päivässä, jotta sitä olisi riittävästi.

Näin pääset alkuun

Tärkeintä on omistaa pelaamisen mahdollistavat laitteet sekä nopea verkkoyhteys. Pelistä riippuen laite voi olla joko pelikonsoli (esim. PlayStation, Nintendo) tai tietokone. Markkinoilla on tarjolla nimenomaan pelaamiseen tarkoitettuja tietokonepaketteja, joihin kuuluvat myös oheislaitteina kuulokkeet, näppäimistö ja hiiri. Heti alussa kannattaa kiinnittää huomiota myös ergonomiaan eli hankkia kunnollinen pelituoli sekä säätää näytön ja pöydän korkeus opitimaalisiksi.

Pelejä voit hankkia yksittäin pelikaupoista hintaan 0-70 euroa tai maksaa peliaikaa kuukausimaksulla. Nuorempia pelaajia kannattaa valistaa joidenkin pelien tarjoamista sisäisistä ostoista, jotta vältyttäisiin ikäviltä taloudellisilta yllätyksiltä. Pelienkin kautta voi pitää yhteyttä pelikavereihin mutta erinomaisen keskustelualustan tarjoaa VolP-palvelu (Voice over Internet Protocol), joka mahdollistaa yksityisen kanavan perustamisen kaveripiirilleen tai liitymisen johonkin valmiiseen peliyhteisöön. VolP-palveluita ovat esimerkiksi Discord, Mumble ja TeamSpeak, joista viimeisimmässä Suomen elektronisen urheilun liitto tarjoaa pelaajille ilmaisia joukkuehuoneita. Jännittäviä hetkiä pelimaailmassa!